W wyniku zmian w strukturze egzaminów z przygotowania zawodowego od uczniów technikum wymagane są praktyczne umiejętności w zakresie posługiwania się językiem angielskim. Poza tym należy podkreślić, że umiejętności językowe, które można określić jako niezbędne w przyszłej pracy zawodowej absolwenta technikum handlowego i ekonomicznego powinny być kształtowane w czasie nauki języka obcego zawodowego. Bazę słuzącą do rozwijania umiejętności posługiwania się „ językiem obcym zawodowym” stanowią kompetencje językowe uczniów nabyte w latach poprzedzających naukę w klasie IV.
Obowiązujący program nauczania języka obcego zawodowego dla technikum pięcioletniego (23 02/T-5, SP/MEN/1998.02.24- technik ekonomista oraz 341(03)/T, SP/MENiS/2004.05.05- technik handlowiec) jest zbyt obszerny treściowo i niedostosowany przydzieloną liczbą godzin zajęć edukacyjnych do ilości godzin w cyklu kształcenia wyznaczonych dla technikum czteroletniego. W technikum 5 letnim przydział godzin to 135 godzin na realizację programu natomiast w technikum czteroletnim ta liczba wynosi 82.
Mam nadzieję, że moje propozycje będą pomocne dla nauczycieli języków obcych przy tworzeniu rozkładów materiału i planów wynikowych w technikach ekonomicznych i handlowych.
Typ szkoły: technikum ekonomiczne i handlowe
Etap edukacyjny: dla uczniów kontujących naukę języka obcego w IV klasie technikum
Wymiar godzin: 3 godziny w tygodniu
Ramy programu
Ogólnym celem programu jest harmonijny i wszechstronny rozwój uczniów tak aby osiągnęli umiejętności językowe zapewniające im sprawną komunikację w języku angielskim w od niesieniu do przyszłej pracy zawodowej w handlu, a także nabycie wiedzy i umiejętności językowych które będą pomocne w szeroko rozumianym życiu zawodowym i prywatnym. Ramami tworzenia tego programu są treści jakie są zawarte modułowym programie nauczania dla technikum handlowego i ekonomicznego a które odnoszą się do zakresu opanowania języka obcego. W ramach poszczególnych modułów kształcenie obejmuje:
- „Obsługa klienta- prowadzenie rozmowy sprzedażowej w języku obcym”,
- „Towar jako przedmiot handlu- prowadzenie korespondencji handlowej w języku obcym”,
- „Zasoby ludzkie w przedsiębiorstwie handlowym- prowadzenie korespondencji dotyczącej spraw osobowych”,
- „Zarządzanie przedsiębiorstwem handlowym - prezentacja przedsiębiorstwa handlowego w języku obym”.
Wytyczne jakie posłużyły do wyznaczenia celów programu znajdują się również w standardach wymagań egzaminacyjnych dla technika handlowca. W etapie praktycznym egzaminu w ramach opracowania projektu realizacji prac związanych ze sprzedażą określonego towaru lub usługi na postawie dokumentacji, absolwent powinien między innymi umieć:
- „Przygotować ofertę handlowa określonego towaru i usługi w języku polskim i obcym”,
- „Sporządzić dokumenty, w języku polskim i obcym, występujące w procesie sprzedaży towarów i usług”.
Określenie szczegółowych celów w realizacji programu:
Sprawność w zakresie rozumienia- ze słuchu oraz tekstów pisanych:
- Rozumieć wypowiedzi – w celu komunikowania się, zawierające elementy języka zawodowego a których można domyślić się na podstawie kontekstu
- Rozumieć treść rozmowy sprzedażowej
- Rozumieć treść pism dotyczących korespondencji w sprawach osobowych, takich jak curriculum vitae i list motywacyjny
- Rozumieć treść pism korespondencji handlowej jak: oferta handlowa towaru lub usługi
- Rozumieć treść dokumentów używanych w procesie sprzedaży jak: faktura, rachunek
Sprawność w zakresie mówienia:
- Przeprowadzić prostą rozmowę sprzedażową z potencjalnym klientem
- Rozpocząć i przyjąć rozmowę telefoniczną dotyczącą sprzedaży bądź oferty handlowej
- Sformułować dłuższą wypowiedź na temat prezentacji przedsiębiorstwa handlowego
Sprawność w zakresie czytania:
- Przeczytać prosty tekst z zakresu handlu, biznesu
- Przeczytać i zrozumieć formalną korespondencję z zakresu handlu, spraw osobowych
- Przetłumaczyć i sformułować ofertę handlową i dokumenty występujące procesie sprzedaży towarów i usług
Sprawność w zakresie pisania:
- Napisać list formalny dotyczący spraw i problematyki zawodowej
- Zredagować pismo urzędowe, notatkę służbową, email
- Sporządzić korespondencję w sprawach osobowych: podanie, życiorys
- Sporządzić ofertę handlową dla towaru lub usługi oraz dokumenty używane w procesie sprzedaży
Proponowane treści kształcenia
Tematyka |
Sytuacje i funkcje językowe |
Obsługa klienta
- Bezpośredni kontakt
- Dokumenty sprzedażowe
|
Inicjowanie i prowadzenie rozmowy sprzedażowej Odgrywanie ról kilent i sprzedwca Radzenie sobie z trudnym klientem Negocjowanie ceny i warunków zakupu towarów Analizowanie i tworzenie dokumentów sprzedażowych Przyjmowanie i odpowiadanie na oferty handlowe |
Korespondencja
- W zakresie działalności
- W sprawach osobowych
|
Formułowanie listów:
- zapytanie o ofertę
- oferta handlowa
- zamówienia towarów
Rozumienie , prowadzenie korespondencji w ramach firmy – e-mails Czytanie i rozumienie curriculum vitae oraz podania o prace Formułowanie i edytowanie CV i listu motywacyjnego |
Komunikowanie się w biznesie
- Rozmowy telefoniczne
- Spotkania w sprawach służbowych
- Formy prezentacji informacji
|
odpowiadanie i inicjowanie rozmów telefonicznych, pozostawianie wiadomość- voice mail analizowanie i rozumienie ogłoszeń o pracę, rozmowa kwalifikacyjna- rozmawianie kwalifikacjach i wykształceniu prezentowanie danych o firmie i sprzedaży, opisywanie wykresów |
Firma
- formy organizacyjne i prawne w działalności gospodarczej
- Zagadnienia związane z punktami sprzedaży i biurem
- Prezentowanie firmy i jej produktów
|
Prezentowanie rodzajów placówek handlowych i instytucji finansowych, rodzajów działalności Rozumienie słownictwa z wyposażeniem sklepu oraz biura, funkcjami jakie spełnia Tworzenie mini prezentacji związanej z firmą, produktem, pracą Tworzenie prostej reklamy produktu |
Metody, formy i środki proponowane w realizacji programu
Jedną z metod , które będą wykorzystane w tracie realizacji programu jest tradycyjna polegająca na prezentacji wybranych elementów języka, które SA przećwiczone w formie ustnych lub pisemnych ćwiczeń a następnie utrwalane w formie trudniejszych zadań. Ten model nauczania jest określany jako metodologia prezentacji ( Presentation Methodology).
Sądzę , iż bardziej efektywną metodą osiągnięcia celów zawartych w programie będzie wykorzystanie Task Based Learning- metodyki nauczania języka obcego zorientowanego na zadania. Z wykorzystaniem tej metody nauczyciel przydzielając uczniom konkretne zadnie do wykonania , które skoncentrowane jest wokół danego tematu tworzy w ten sposób konieczność użycia przez uczniów autentycznego języka. Nauczyciel monitoruje wykonywanie zadania i służy uczniom gdy pojawiają się problemy językowe. Po przygotowaniu zadania następuje jego prezentacja a następnie praca nad językiem, wyjaśnianie problemów językowych, które uczniowie napotkali w trakcie pracy .Duża zaleta tego podejścia metodycznego jest czynnik motywujący uczniów. Uczniowie skoncentrowanie na zadaniu są wstanie wykonać zadanie w większym stopniu niż początków twierdzili. Poprawność komunikatu w trakcji wykonywania zadania jest sprawa drugorzędną , najważniejszy jest przekaz który pozostaje zrozumiały.
Wśród środków potrzebnych do realizacji programu należy wymienić różnorodne źródła takie jak : podręczniki, publikacje z zakresu nauczania Business English, materiały autentyczne video i audio pochodzące z Internetu, zasoby biblioteki szkolnej ( słowniki)
Proponowane formy ewaluacji programu
Jednym z założeń programu jest to, że może on być modyfikowany w zależności od warunków czasowych, możliwości uczniów, używanych materiałów dydaktycznych. Natomiast ewaluacja programu ma za zadanie dostarczyć rzetelnych informacji i opinii na temat tego czy i dlaczego w wyniku realizacji programu zostały osiągnięte zamierzone i nie zamierzone rezultaty.
Pierwszym etapem ewaluacji będzie badanie opracowanego materiału przed realizacją pod względem trafności doboru materiału , metod i form. Następnie program będzie badany w trakcie realizacji. Przebieg procesu kształcenia i dostosowanie określonych zadań będą tu analizowane.
Ostatni etap ewaluacji będą to pomiar osiągnięć uczniów, analiza końcowych efektów realizacji programu w celu naniesienia poprawek i zmian.
Mgr Artur Grzegorz Świątek,
nauczyciel języka angielskiego
Gdańsk 2006
Bibliografia
- Komorowska H. : Konstrukcja, realizacja i ewaluacja programu nauczania, WSiP, 1999
- www.edukacja.edux.pl publikacje nauczycieli
- Willis J. : „ Framework for Task–Based Learning”, Longman 1996
Podręczniki i publikacje Business English pomocne w realizacji treści kształcenia
- More Work In Progress, Longman
- Work in Progress, Longman
- Business Vocabulary in Use- intermediate, Cambridge University Press
- English for Business, Pitman Publishing
- Five Minute Activities for Business English, Cambridge University Press
- English Business Letters, Longman
- Powerbase, pre-intermediate, Longman,
- Powerhouse -intermediate, Longman
- Business English Dictionary, Longman